Του Ιωάννη Τρέντζου
ΘΗΒΑ – ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ
Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ
Όλοι είμαστε υπερήφανοι για την κληρονομιά και την ιστορία μας,όλα αυτά που μας χάρισαν απλόχερα οι αρχαίοι πρόγονοι μας.
Ωστόσο πόσο περήφανοι θα είναι εκείνοι με την δική μας κατάσταση και την συμπεριφορρ δεά μας στην κληρονομιά που μας άφησαν.
Θλιβερή και μιζερη.
Γιατί.
Γιατί τα αρχαία λείψανα και τα ιερά είναι ξεχασμενα , βουβά , σε κακη κατάσταση.
Υφίστανται φθορές πολλά χρόνια τώρα,σκαμμένα η ημιανασκαμμενα,η σε πλήρη κατάρευση,σ ένα αφιλόξενο περιβάλλον.
Παραχαρασσεται το περιεχόμενό τους,αφαιρούνται από το παρον και χρησιμοποιουνται σαν κάτι ασχετο με τον πραγματικό χρόνο και χώρο ζωής.
Τα αρχαία λείψανα που βλέπει κανείς αφημένα στην τύχη τους,απροστάτευτα,λησμονημενα,είναι οικήματα που αποτελούσαν τον χώρο μέσα στον οποίο οι προγονοι μας εργαστηκαν,τον χώρο που οι άνθρωποι λάτρευαν τους θεούς τους,τον χώρο που ποιητες,ιστορικοί,φιλόσοφοι,στρατηγοί,θεοί και ημίθεοι γεννήθηκαν,τον χώρο που είναι η τελευταία τους κατοικία.
Η Θήβα είναι πλούσια και δεν το γνωρίζει.
Γιατί;
Γιατί παραμενει ατάραχη σε μια πανδημία “παρανοιας’.
Γιατί επιτρέπει στον αρμόδιο φορέα,δεκάδες χρόνια τώρα,να μην τα αξιοποιει προς όφελος
των πολιτών της.
Να τα παραμελεί,να τα αφήνει απροστάτευτα,ώσπου γενιές και γενιές Θηβαίων να πιστέψουν ότι αυτό είναι το επιθυμητο αποτέλεσμα και ότι γύμνια τους είναι η μορφή τους.
Οξύμωρο και αντιφατικό είναι ότι επιχειρεί να προσελκύσει τουρίστες να τα επισκεφθουν με το εντυπακι του που έχει τίτλο “πολιτιστικοί περίπατοι Θηβας’,αγνοώντας ότι στην ουσία πρόκειται για 15 κομμάτια ακατανόητης γης,τόποι απόθεσης απορρηματων.
Χάθηκε η τουριστική συνείδηση.
Στον τουρισμό κανείς δεν μπορεί να κάνει τα τζιτζίκια για αηδονι.
Η Θήβα υστερεί απογοητευτικά σε σχέση με άλλες πόλεις που κάνουν αυτό που δεν κάνει η ίδια.Ειναι τόποι με μακρυνη ιστορία όπως και η Θήβα,αλλά αντίθετα από την Θήβα είναι πολύ πιο δημοφιλείς προορισμοί,είναι κερδοφόρες πόλεις.
Οι Δελφοί, οι Μυκήνες,η Πέλλα,η Βεργίνα,η Πυλος,η Μεσσήνη προσελκύουν εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες όλο τον χρόνο,για μια ημέρα η για ολιγοημερες διακοπές,η Θήβα οχι.
Αξιοποίησαν το όνομα τους , φρόντισαν τα αρχαία μνημεία τους,όλες τις μαρτυρίες και απογείωσαν τα πολιτισμικά αγαθά τους,η Θήβα οχι.
Αληθεια,τι θα ήταν οι Δελφοι χωρίς τον τουρισμο ;
Στον τομέα αρχαιολογία,πολιτισμός,τουρισμός, η Θήβα μοιάζει με μια “βαλίτσα”ξεχασμενη σε πίστα αεροδρομίου και φέρει στην επιφάνεια παθογένειες,αναχρονισμούς,αλλά και την πιο βίαιη κακοποίηση όχι μόνο της ιστορίας της,αλλά και της ηθικής.
Ας μην κρυβομαστε.
Η έννοια της προστασίας των πολιτισμικών αγαθών στο τόπο έχει αλλοιωθεί.
Η αρχαιολογική υπηρεσία φλυαρει περί ανέμων και υδάτων και στον δημο έχει ανακαλύψει έναν ανέλπιστο προστάτη.
Ετσι τα αρχαία λείψανα αφήνονται να “χάσκουν”αβοήθητα και το άυλο πολιτισμικό υλικό να μην το βλέπει ουρανός.
Έχει νόημα να πεις ότι πρέπει να συνεργαστούν ότι η συνεργασία δεν είναι συγχωνεύση.
Έχει νόημα να πεις ότι δεν μπορεί να είναι επισκέπτες στην πόλη ,ότι η Θήβα δεν χρειάζεται επώνυμους και σπουδαίους κομπάρσους.
Έχει νόημα να πεις ότι η μνημειακή χώροι,τα αρχαία θραύσματα στο σημερινό περιβάλλον και ο πολιτισμός , πρέπει να είναι πρωταγωνιστες στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης και στην ευημερία των πολιτών της.
Έχει νόημα να πεις ότι η αδιαφορία , τους καθιστά υπεύθυνους για το δεύτερο θάνατο των μνημείων.
Εάν επιχειρησουμε να περάσουμε μέσα από τον αρχαιολογικό “ζελέ” που καλύπτει την πόλη θα διαπιστώσουμε ότι όλα κινούνται διαχρονικά σε μια πρωτόγονη λογική. Ότι όλα βαίνουν καλά ενάντια στην πόλη.
Η σχέση της σύγχρονης
πολης με την ιστορία και τον πολιτισμο της είναι ανισόρροπη. Δεν εκτιμά αυτό που έχει.Κανεις δεν θέλει την αρχαία Θήβα.!
Είναι έντονο το αίσθημα της διαχρονικής απουσίας του δήμου Θηβαίων στο θεμα πολιτισμος και κατ’ επέκταση στην έλλειψη δημιουργίας κατάλληλων συνθηκών που θα βοηθούσαν στην προβολή της πόλης στο παγκόσμιο ενδιαφέρον.
Δεν μπόρεσε να μετατρέψει την πολιτισμική υπεραξία σε τουριστική αξία.
Δεν δείχνει να αξιοποιεί τις γνώσεις εξειδικευμενων ανθρώπων και όσοι τον συμβουλεύουν να συνδέσει τον πολιτισμό με τον τουρισμό θεωρουνται εξωγήινοι.
Έτσι τα άυλα πολιτισμικά αγαθά κρατούνται αποθηκευμένα στις αποθήκες της οδού Κύπρου 1
Πολιτισμός σημαίνει φώς,όμως το φως και το σκοτάδι για τις ηγεσίες του δήμου Θηβαίων είναι δίδυμα αδερφάκια.
Υπήρξε πρόταση της packard Humenities Institute που κατατέθηκε στις 13/8/97 στην Θ.ΕΠΚΑ η οποία μετα από 11 χρόνια διαβουλεύσεων απορρίφθηκε.
Προέβλεπε την δημιουργία αρχαιολογικού πάρκου στη Θήβα με ίδια έξοδα ,πλάνο 5 ετών,απόκτηση γης για κατασκευή ερευνητικού κέντρου και αποκτηση ακινήτου για την μεταστέγαση η κατασκευη νέας αγοράς.
Η Κα Λ.Μενδωνη και μέλη του ΚΑΣ το 2001 (4 χρόνια μετά) έκαναν αυτοψια στην Θηβα (η πρόταση του ινστιτούτου έτρεχε) και συμφώνησαν στην ενοποίηση και ανάδειξη των αρχαιολογικών χώρων Θήβας.
Κάτι σχεδον παρόμοιο είχε προηγηθεί το 1997 για την διαμόρφωση και την ανάδειξη αρχαιολογικού χώρου Μεγάλο Καστέλλι .
Έχουν περάσει 27 χρόνια χωρίς καμμία εξέλιξη.
Φίλοι Θηβαίοι μήπως πρέπει να ανησυχούμε.
Από το 1880 (Καβείριο)και τις ανασκαφές στους χωρους της Καδμείας(Κεραμόπουλος
1906-1929 ) μέχρι το 1992 έχουν απαλλοτριωθει και ανασκαφή περίπου 65 αρχαιολογικοί χώροι οι οποίοι παραμένουν απρόσωποι χωρίς καμμία ενεργειακή υποστήριξη από την εφορεία αρχαιοτήτων Βοιωτίας.
Που βρίσκονται οι αρχαιολογικοί χώροι;
Σε 11 οικοδομικά τετράγωνα . ,(Ο.Τ.)
Ο.Τ 342α, 336, 315, 338, 339, 158, 178, 343, 340, 394, 337, 3 οικόπεδα/υπόγεια πρώην ιδιοκτησίας 17 συμπολιτών μας συνολικής έκτασης άνω των 4000τ.μ.
Στο Ο.Τ.342α (2500τ.μ) η πρόταση της εφορείας αρχαιοτητων Βοιωτίας για την απαλλοτριωση της δημοτικής αγοράς εκκρεμεί από το 1990.
(34 χρόνια και ακόμη περιμένουμε) Είμαστε καλά…;
Στην κρηνη της Διρκης,
(3 οικόπεδα)
Στην πλατεία Αγίου Γεωργίου (1 οικόπεδο;)
Στο λόφο του Ισμηνιου Απόλλωνα (11 ακίνητα,Ο.Τ.180,182,183,642,181) το τελευταίο έχει καταπατηθει .
Στο λόφο Μικρό και Μεγάλο Καστέλλι (2 οικόπεδα)
Στο λόφο Κολωνάκι (3 οικόπεδα)
Στον αρχαιολογικό χώρο των Καβειρων (3 ακίνητα συνολικής έκτασης 21949
τ.μ).
Για όλες αυτές τις παρεμβάσεις ξοδεύτηκαν πόροι.Οχι ιδιωτική όμως καμμία ανταποδοτικοτητα δεν είχαν για το πολίτη. Η σημερινή κατάσταση των μνημείων είναι σοκαριστικη,ταπεινώνει την πόλη και απομυθοποιει τα πάντα.
Απαξιώνει κάθε εννοια πολιτισμού,ηθικής και δημοκρατίας λείπει η λογική.Παρανοια.
Υπάρχει λοιπόν ένα ερώτημα που η εφορεια αρχαιοτητων Βοιωτίας επιτέλους πρέπει να απαντήσει:
Εάν τα κατάλοιπα του παρελθόντος κρίνει ότι δεν έχουν αξία,επιστημονική ,μορφωτική,παιδευτική για την έρευνα και την μελέτη,την πληροφόρηση και την καλλιέργεια του κοινού , την ιστορική μνήμη γιατί αφήνονται αδειασμενα,βουβά και γυμνά έρμαιο μιας ανύπαρκτης πολιτικής , στα χέρια της γελιοτητας.Υπαρχουν πολλοί τρόποι να τα σκοτώσουν.
Εάν ομως κρινονται σημαντικά και μπορούν να προσφέρουν την γοητεία και την φυγή του λιγότερο ή περισσότερο μακρυνου παρελθόντος , γιατί δεν εντάσσονται σύμφωνα με την υπάρχουσα ιδεολογία του ελληνικού κράτους που θέλει την προστασία και την παράταση ζωής της κληρονομιας-λειψανα, κτηριων παλαιών συνηθειών ώστε και οι επομενοι από εμάς να γνωρίσουν αυτόν τον πλούτο.
Οι αρχαίες πέτρες δεν είναι πλούτος.
Πλουτος είναι όταν αξιοποιούνται.
Τι πρέπει να γίνει;
Να συνειδητοποιησουν οι πολίτες ότι αυτοί ειναι οι ιδιοκτήτες μιας συγκλονιστικης κληρονομιάς που είναι εμπορεύσιμη.
Να συσπειρωθουν και να ζητήσουν από τον αιρετό άρχοντα της πόλης να ενεργοποιηθεί. Να τους βοηθήσει να ασκήσουν πίεση προς την αρχαιολογική υπηρεσία να ανταποκριθεί στο ρόλο της που φαινεται να αγνοει ώστε:
Να λειτουργήσει τα μνημεία και κάθε μαρτυρία στο σημερινό περιβάλλον χωρίς άλλες καθυστερησεις χωρις συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις .
Να σχεδιάσει ένα πρόγραμμα καθαρισμού και σήμανσης.
Να υποστηρίξει την υλική αποκατάσταση τους .
Να τα προβάλλει με την ύπαρξη διαφωτιστικου υλικου-εικονες,αναπαραστάσεις,
φωτισμό….
Με δυο λόγια να αποδείξει ότι μπορει τα πράγματα να τα κάνει καλύτερα απο το ινστιτούτο του οποίου τις προτάσεις απέρριψαν.
Αγαπητοί φίλοι
Τα τελευταία χρόνια όλοι συνηθησαν να βλέπουν το μουσείο ως σωτήρα της ιστορίας και της κληρονομιάς μας και την τουριστοαγελαδα που όλοι θέλουν να αρμέξουν.
Είναι λάθος.Μεγαλο λάθος για την πόλη να επαναπαυεται στις οποιες δάφνες του μουσείου του οποίου η υπαρξη από μόνη της,δεν μπορεί να βοηθήσει στην οικονομικη και τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.
Είναι έγκλημα να επιτρέπουμε το αρχαιολογικό Μουσείο να είναι ο τουριστικός προορισμός στην περιοχή και όχι η Θήβα.
Γιατι ;
Γιατί σήμερα ο επισκέπτης έρχεται στο μουσείο βλέπει και φεύγει,ξοδεύει τα περισσότερα χρήματα του άλλου .Στην τσέπη του έμπορα,του πολίτη,του δήμου μπαίνει μόνο το καυσαεριο και τα απορρηματα
Γιατί;
Γιατί δεν υπάρχει τιποτα μέσα στην πόλη σημαντικο που να αξίζει να δει.
Με την δύναμη της λογικής είναι ανάγκη να αναδείξουμε τα αρχαία λείψανα της Καδμείας τα οποία θα λειτουργήσουν την γέφυρα που θα καλλιεργεί τον απαραίτητο δεσμό με το μουσείο.
Πρόκειται στην ουσία για την ανάπτυξη σημείων ενδιαφέροντος όπου οι τουρίστες μπορούν να επιλέξουν να επισκεφθούν για δύο,τρεις ώρες , για μια ημέρα η και περισσότερο.
Να κάνουν βόλτα,να δουν,να καταλάβουν,να πιουν καφέ,ποτό,να φάνε,να ψωνίσουν,να ξοδεύσουν περισσότερα.
Το εύρος όσων μπορεί κανείς να κάνει και να δει επηρεάζει τον χρόνο διαμονής του.
Αυτή είναι και η φιλοσοφία της βιώσιμης ανάπτυξης.
Φίλοι μου
Ο χρόνος που έχει παρέλθει από τις απαλλοτριωσεις,τις εσκαφές και τις ανασκαφές ενθαρρύνει εκείνους που επιθυμούν το status quo,το οποίο δεν μπορεί να είναι λύση.Το μέλλον των παιδιών μας δεν μπορεί να βασίζεται σε μια παγιωμένη κατάσταση.
Θα είναι καταστροφή για τον τόπο να αφήσει να επιβάλλονται εκείνοι που νομίζουν ότι είναι ιδιοκτήτες μνημειων , ιδεων , αρχών και συνειδησεων,που αρνούνται το συνταγματικό τους δικαιωμα και συντηρούν με κάθε τρόπο την νοοτροπία του ωχ αδελφισμου
Χρωστάμε την ελευθερία στα αρχαία μνημεία και στα αυλα πολιτισμικά αγαθά του τόπου και πρέπει να τους την προσφέρουμε.
Διαφορετικα δεν θα υπάρχουν απορίες και ερωτήματα γιατί η πόλη θα μείνει για αλλα ακόμη 50 χρόνια αναλλοίωτη.
Ένας πολίτης που αγαπά τον τόπο του.
Ιωάννης Τρέντζος
Διαβάστε επίσης
Θήβα:O νεκρός της οδού Αντιγόνης